ورق پلی آمید
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

ورق پلی‌آمید یکی از کارآمدترین وسایل در صنایع مختلف است که به نام‌های تجاری مختلفی به بازار عرضه می‌شود. از نام‌های تجاری ورق پلی‌آمید می‌توان به ارتالون و نایلون اشاره کرد؛ بنابراین همه‌ی ما روزانه و به‌طور مستمر از ورق‌های پلی‌آمید استفاده می‌کنیم. این ورق‌ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند و مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما در اینجا پلی‌آمیدهای صنعتی موردبحث و بررسی هستند که جایگاه ویژه‌ای در زندگی امروزه بشر پیدا کرده‌اند. این ورق‌ها با مشخصات و ویژگی‌های مختلفی تولیدشده و در اختیار صنایع قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های ورق‌های پلی‌آمید، مقاومت شیمیایی و قدرت اصطکاک بالای آن‌ها است. به این صورت که صنایع مختلف بر اساس نیاز خود یکی از ورق‌های پلی‌آمیدی را مصرف می‌کنند. در ادامه با با وبلاگ ما همراه باشید.

این مقاله جهت بروزرسانی و انتشار بار علمی آن در سری وبلاگ های این مجموعه تولید شده است و بر گرفته از یک مقاله در یک وبسایت است که دارای منبع می باشد و پیشنهاد ما نیست جهت بررسی بیشتر و اطمینان بیشتر منابع آن منابع بررسی شود.

این ورق‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای قطعات فولادی هستند؛ ازاین‌رو در صنایع پتروشیمی، الکتریکی، عمرانی و آزمایشگاهی به‌وفور استفاده می‌شوند. از دیگر انواع رایج پلی‌آمیدها، میلگردها هستند. ورق‌ها و میلگردهای پلی آمیدی به‌صورت استفاده‌های روزانه و بسیار رایج هستند. ویژگی‌های بسیاری، استفاده از ورق‌ پلی‌آمید را رواج داده است. به عبارتی این ورق‌ها به‌وسیله‌ی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، رضایت بسیاری را جلب کرده و به مصرف می‌رسند.

ورق پلی‌آمید چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ابتدا به‌ضرورت و محبوبیت جایگاه ورق پلی‌آمید در صنایع مختلف اشاره کردیم. ویژگی‌های بسیاری استفاده از این ورق‌ها را به‌ضرورت رسانده که در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های اشاره می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق‌ها، ساختار و مواد سازنده‌ی آن‌ها است. منشأ تولید ورق‌های پلی‌آمیدی روغن است. به عبارتی این ورق‌ها از روغن ساخته می‌شود؛ بنابراین در استفاده از این ورق‌ها دیگر نیازی به روغن‌کاری‌های اضافه نیست. به همین دلیل، استفاده از این ورق‌ها کار را بسیار راحت و آسان می‌کند.
ورق پلی‌آمید مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و بخارآب دارد. به‌طوری‌که می‌تواند محدوده‌ی دمایی کمتر از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند که مقاومت بالای ورق پلی‌آمید را نشان می‌دهد؛ بنابراین در شرایطی این‌چنین، استفاده از این ورق‌ها ارجحیت بالایی نسبت به محصولات مشابه دارد.
مقاومت و کشسانی بالایی در برابر پارگی و کشیدگی از خود نشان می‌دهند. تراکم بالا در ساختار این ورق‌ها مقاوم ساخته است.
مقاومت بالا در برابر نفوذ گردوغبار و مایعات دارند. ازاین‌رو خیلی سخت می‌توان جایگزینی برای ورق پلی‌آمید پیدا کرد.
همچنین مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و دوام بالایی در طول زمان دارند؛ بنابراین زمان زیادی را می‌توان از این ورق‌ها استفاده کرد.
عملیات تراشکاری، خیلی راحت بر این ورق‌ها اعمال می‌شود.
مقاومت بالا در برابر اشعه‌های مخرب مانند اشعه‌های فرابنفش و غیره.
رایج‌ترین انواع ورق‌ پلی‌آمید
برخی از انواع ورق‌های پلی‌آمیدی بیشتر از سایرین استفاده می‌شوند. ورق‌های پلی آمیدی بر اساس مقاومت شیمیایی آن‌ها به سه دسته‌ی ۶، ۶۶ و ۶۶.۶ دسته‌بندی می‌شوند.

ورق پلی‌آمید ۶ یا PA6: یکی از رایج‌ترین ورق‌های پلی آمیدی است. این ورق به ورق پلی‌آمید استخوانی نیز معروف است. از این ورق در صنایع خودروسازی به‌وفور استفاده می‌شود. در صنایع غذایی مانند کارخانه‌های سوسیس و کالباس سازی برای بسته‌بندی نیز استفاده می‌شود. چراکه این ورق‌ها مقاومت خوبی در مقابل عبور گازها از خود نشان داده و مانع فاسدشدن مواد غذایی می‌شوند. این ورق توازن بالایی میان استحکام و ضربه‌پذیری ایجاد می‌کنند.

از معایب این ورق می‌توان به گران بودن آن اشاره کرد. همچنین مقاومت خوبی در مقابل اسیدهای قوی نداشته و رطوبت را به خود جذب می‌کنند.

ورق پلی‌آمید PA6G: یکی دیگر از انواع رایج این ورق‌ها است که بهرنگ‌های کرم و خردلی شناخته می‌شود. مقاومت بالاتری نسبت به ورق پلی‌آمید ۶ داشته و کاربردهای بیشتر نیز دارد. از این ورق در صنایع خودروسازی، ساخت چرخ‌دنده‌ها، جک‌های هیدرولیکی و غیره استفاده می‌شود‌. این ورق‌ها نیز توازن بالای میان استحکام و ضربه‌پذیری ایجاد کرده و مقاوم هستند. همچنین این ورق‌ها قیمت بالایی دارند؛ و در مقابل اسیدهای قوی مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند
ورق پلی‌آمید PA66: این ورق مقاومت و استحکام بالاتری در مقابل ضربه‌پذیری و اسید دارد. همچنین دوام بالاتری در برابر سایش و فرسودگی نسبت به پلی آمید PA6 دارد. مقاومت بالاتری در برابر دما و بخارآب نسبت به پلی آمید ۶ دارد؛ و دمای ذوب بالاتری نیز دارد.
مزایای ورق پلی‌آمید
تاکنون به مزایای ورق پلی‌آمید و ضرورت استفاده از آن در صنایع مختلف، به‌خصوص صنایع ماشین‌سازی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، آزمایشگاه و عمرانی اشاره داشتیم. ویژگی‌ها و مزایای بسیاری بر صنعتی شدن ورق‌های پلی‌آمیدی تأثیر دارد که باعث شده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند. امروزه این ورق‌ها جایگزین بسیاری از محصولات صنعتی همانند فولادها شده است. به‌علاوه پلی‌آمید ها در صنایع بسته‌بندی، لوازم‌خانگی، نساجی و پارچه سازی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. به‌طورکلی می‌توان موارد زیر را به‌عنوان مزایای ورق‌های پلی آمیدی برشمرد:

  • خاصیت کشسانی و ارتجاعی بالا
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • ایجاد توازن میان استحکام و ضربه‌پذیری
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و بخارآب
  • شکل‌پذیری بالا
  • دوام و طول عمر بالا
  • استحکام بالای مکانیکی
  • مقاوم در برابر حشرات و جوندگان مختلف
  • ورق پلی‌آمید به‌عنوان عایق‌های صوتی عمل می‌کنند و ضد نویز هستند.
  • هزینه‌ی حمل‌ونقل و نصب آن‌ها پایین است‌.
  • حجم آن‌ها کمتر از سایر وسایل جایگزین است.
  • وزن ورق پلی‌آمید بسیار کمتر از لوله‌های فولادی و فلزی است.
  • این ورق‌ها عایق الکتریکی مناسبی هستند بنابراین مورد مناسبی برای استفاده در صنایع الکتریکی هستند.

معایب ورق پلی‌آمید

ورق‌های پلی آمیدی مزایای بسیاری داشته و به دلیل مزایای بسیار، در صنایع مختلف جای گرفته‌اند؛ اما بااین‌حال معایبی نیز دارند که این معایب می‌توانند گاهی استفاده از آن را محدود سازند. به‌طورکلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت بالای ورق‌ پلی آمید که گاهی استفاده از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

این ورق‌ها در مقابل اسیدهای بسیار قوی مقاومت نداشته و به همین دلیل استفاده از آن‌ها محدود خواهد بود.

پارت پلیمر

این فروشگاه افتخار دارد تا تمامی محصولات پلیمری خود را اعم از وارداتی و تولیدی داخل خود را با کیفیت و قیمت مناسب جهت عرضه به صنعت سیمان ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، خودروسازی ، فولادسازی ، کشتی سازی ، شیمیایی ، غذایی ، داروسازی و غیره را دارد .

منبع: پارت پلیمر





:: برچسب‌ها: صنعت ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: